|
godło Rosyjskiego Imperium Carskiego
|
28 września 1898 r., na
pochylni Nikołajewskiej Stoczni Admiralicji, uroczyście położono stępkę
pod budowę pancernika, który wg. założeń miał się stać najsilniejszą
w swojej klasie jednostką w rosyjskiej Flocie Czarnomorskiej.
Projekt nowej jednostki opracował i budowę nadzorował główny inżynier
budowy okrętów sewastopolskiego portu wojennego A. E. Szott (wychowanek
znanego rosyjskiego inżyniera budowy okrętów N. E. Kutiejnikowa).
Wzorcem dla przyszłego Potiomkina był zbudowany wcześniej
pancernik Tri Swiatitielia. Jednakże projekt łączył cały
szereg tradycyjnych dla XIX w. rozwiązań konstrukcyjnych (zastosowanych
już na innych jednostkach) z zupełnie nowatorskimi, bardziej charakterystycznymi
dla nadchodzącego XX stulecia. Dzielność morska miała odpowiadać zbudowanemu
wcześniej pancernikowi Pierieswiet. Zastosowano podwyższony
półpokład dziobowy ułatwiający żeglugę na dużej fali i podnoszący do
7,6 m nad powierzchnię wody oś dziobowych dział głównego kalibru. Zupełną
nowością było zastosowanie centralnego kierowania ogniem artylerii -
ze stanowiska w wieży dowodzenia. Po raz pierwszy w świecie, na tak
dużej jednostce, zasadniczym elementem kotłowni miały być kotły wodno-rurowe
opalane paliwem płynnym. Przewidziano zastosowanie najnowszej ówcześnie,
niklowej stali pancernej. Jej większa wytrzymałość pozwalała na zmniejszenie
grubości a więc i ciężaru opancerzenia.
Równolegle z położeniem stępki, zgodnie ze stosowaną procedurą carskiej
floty, sformowano szkielet przyszłej załogi nowego okrętu (tzw. załoga
floty oznaczona stoczniowym numerem projektu, w tym przypadku
Nr 36). w jej skład weszli oficerowie i podoficerowie zawodowi - przyszli
gospodarze poszczególnych działów i specjaliści.
|
Książę Potiomkin patron okrętu
|
Budowa Potiomkina postępowała zgodnie z harmonogramem. We
wrześniu 1900 r. odbyło się uroczyste wodowanie, następnie stocznia
przystąpiła do prac wyposażeniowych. Jednak nie dokończono ich w Nikołajewie,
ponieważ żandarmeria odkryła powiązania części załogi pancernika z organizacjami
politycznymi robotników stoczniowych. W obawie przed rozszerzeniem się
działalności politycznej, latem 1902 r. okręt przeholowano do Sewastopola
gdzie miano dokończyć jego wyposażanie i uzbrajanie. Niestety, tym razem
nie udało się dotrzymać harmonogramu. Na okręcie wybuchł groźny pożar.
Po ugaszeniu okazało się, że najbardziej ucierpiała kotłownia nr III.
Z powodu braku kotłów wodno-rurowych, w miejsce uszkodzonych pożarem
zamontowano 8 kotłów ognio-rurowych opalanych węglem. Żandarmeria podejrzewała
sabotaż, ale śledztwo niczego nie wykazało. W kilkanaście tygodni później,
w dostarczonych z sankt-petersburskich Zakładów Iżorskich wieżach artylerii
głównej, odkryto wewnętrzne uszkodzenia pancerza. Zakłady świeżo opanowały
technologię odlewania niklowej stali pancernej i uszkodzenia były spowodowane
brakiem odpowiedniego doświadczenia, nie mniej jednak opóźniało to ukończenie
okrętu. Nowe wieże dostarczono dopiero przy końcu 1904 r. Ponieważ żandarmeria
znowu odkryła na okręcie powiązania z polityczno-rewolucyjnymi organizacjami
robotniczymi, wczesną wiosną 1905 r. okręt został pospiesznie wysłany
na odbiorcze próby morskie i artyleryjskie. W ich wyniku okazało się,
że osiągi taktyczno-techniczne nowego pancernika stawiają go w rzędzie
najsilniejszych w tej klasie okrętów świata.
Był silniej uzbrojony od zaprojektowanego i zbudowanego w USA dla carskiej
floty Retwizana a także od brytyjskich pancerników typu
Queen o znacznie większej wyporności. Dorównywał im również
w sile i odporności osłony pancernej. Miał, co prawda mniejszą prędkość
i zasięg, ale projektowany był do działań na niezbyt wielkim i praktycznie
zamkniętym akwenie M. Czarnego.
Po zakończeniu prób odbiorczych, w maju 1905 r. Kniaź Potiomkin
Taurydzki oficjalnie wszedł do służby. Zaklasyfikowano go jako
eskadriennyj bronienosiec (pancernik eskadry - w ros. nomenklaturze główna
klasa okrętów bojowych).
|
- Ogólna
kompozycja okrętu odpowiadała w zasadzie rozwiązaniom stosowanym
w tym okresie na całym świecie. Półpokład dziobowy zwiększał dzielność
morską okrętu i częściowo chronił kazamaty dział kal. 75 mm przed zalewaniem
przez fale. Zwiększał również pole ostrzału przedniej wieży artylerii
głównego kalibru (na rys. 14.).
- Rejon sródokręcia zajmowała obszerna nadbudówka, na pokładzie której
wznosiły się kominy, przedni i tylny maszt , wieża z bojowym stanowiskiem
dowodzenia i centralą artyleryjską (na rys. 13.),
kabina nawigacyjna (na rys. 12.), kabina radiostacji,
mostek admiralski (na rys. 3.) oraz platforma
reflektorów (na rys. 8.). Tutaj też zamocowane
były kutry parowe (na rys. 7. i 10.) i duże łodzie
okrętowe - do ich podnoszenia służyły cztery dźwigi parowe (po 2 na
każdej burcie na rys. 8.). Dolną część
nadbudówki śródokręcia (na pokładzie głównym) zajmowały po obu burtach
opancerzone kazamaty (na rys. 6.) dział średniego
kalibru (po 6 dział każda), wyższą - nieopancerzona kazamata (na
rys. 5.) dział kal. 75 mm. (w jej narożach znajdowały się opancerzone
przedziały 4 pojedynczych dział średniego kalibru na
rys. 4.).
- Kazamaty dziobowe (na pokładzie głównym na
rys. 15.) i rufowe (na pokładzie dolnym na
rys. 1.) z pojedynczymi działami kal. 75 mm były nieopancerzone.
- Pomieszczenia załogi rozlokowano zgodnie z tradycją marynarze
i podoficerowie młodsi w części dziobowej, oficerowie i podoficerowie
starsi w części rufowej.
- Dziobnica okrętu poniżej linii wodnej ukształtowana była tak by stanowiła
taran. Tylnica miała klasyczny dla okrętów parowych, obły kształt.
Jako stabilizatory przechyłów zastosowano stępki przyobłowe.
- Wnętrze kadłuba podzielone
było na 7 zasadniczych przedziałów wodoszczelnych (jedyne wyjścia z
nich na zewnątrz powadziły na pokład główny): dziobowy, przedniej wieży
artyleryjskiej, kotłowy, 2. maszynowe, tylnej wieży artyleryjskiej,
rufowy. Niezatapialność okrętu zwiększały ciągłe grodzie wodoszczelne
podłużne (wzdłuż burt) i poprzeczne.
- System opancerzenia tworzył
pas pancerny linii wodnej, uzupełniony w rejonie śródokręcia kazamatą
artylerii(na rys. 6.), zamknięty z przodu i z
tyłu grodziami poprzecznymi (nachylonymi pod kątem 38o) a
od góry pokładem ze stali konstrukcyjnej o zwiększonej wytrzymałości
którego skosy ze stali pancernej schodziły ku burtom poniżej linii wodnej.
Cały system uzupełniały pancerne barbety wież, komory amunicyjne z tzw.
opancerzeniem skrzynkowym i korytarzami amunicyjnymi ze stali konstrukcyjnej
o zwiększonej wytrzymałości oraz ciągłe, pancerne grodzie przeciwtorpedowe
wdłuż każdej burty. Wieża dowodzenia (na rys. 13.)
stanowiła odrębną, zamkniętą konstrukcję.
- Siłownia okrętu składała
się z kotłowni (1. przedział) w której znajdowały się 3. grupy kotłów
- nr I i II (14 kotłów wodno-rurowych opalanych paliwem płynnym), nr
III (8 kotłów ognio-rurowych opalanych węglem) oraz z maszynowni (2.
przedziały) z dwoma pionowymi maszynami parowymi potrójnej ekspansji
z wiązkowym przegrzewaczem pary. Maszyny obracały 2. śruby o średnicy
4,2 m każda. Maksymalną prędkość okretu uzyskiwano przy 83 obr./min.
Normalny zapas paliwa wynosił 950 t, maksymalny 1100 t (w tm 340 t węgla,
reszta płynne paliwo naftowe). Pokładowe zapasy wody kotłowej przewidziane
były na 14 dobowe pływanie autonomiczne. Prędkość ekonomiczna wynosiła 10 w.
- Działa artylerii głównej
|
wieża artylerii głównej
|
zamontowane były po dwa (każde na osobnej podstawie) w dwu wieżach artyleryjskich
(na rys. 2. i 14.) napędzanych elektrycznie.
Masa 1. działa 43 t, kaliber 305 mm, dług. lufy
40 kal., waga pocisku 331,7 kg, prędkość pocz. 792,5 m/sek.,
maks. kąt podniesienia 15o, szybkostrzelność
0,75 wystrz./min. Podawanie pocisków i ładowanie wspomagane elektro-mechanicznie,
czas powtórnej gotowości do strzału ok. 2 min., w warunkach bojowych
1,251,5 min. Jednostka ognia 60 poc./lufę ( w tym:
18 p.panc., 18 burzących, 4 odłamkowe, 18 żeliwnych, 2 kartacze).
- Działa artylerii średniej
|
działo kal. 152 mm
|
zamontowane były pojedynczo w opancerzonych kazamatach na prawej i lewej
burcie (na rys. 4. i 6.). Masa 1. działa
ok. 5 t, kaliber 152 mm, dług. lufy 45 kal., waga pocisku
41,3 kg,predkość pocz. 792 m/sek., maks. kąt podniesienia
15o, szybkostrzelność 3 wystrz./min. Podawanie
pocisków wspomagane elektromechanicznie, ładowanie ręczne, czas powtórnej
gotowości do strzału ok. 20 sek., w warunkach bojowych
1015 sek. Jednostka ognia 180 poc./lufę (w tym: 47 p.panc.,
47 burzacych, 31 odłamkowych, 47 zeliwnych, 8 kartaczy).
- Działa artylerii lekkiej
|
działo kal. 75 mm
|
zamontowane były pojedynczo w nieopancerzonych kazamatach: nadbudówki
sródokręcia (8 szt.; na rys. 5.), dziobowej i
rufowej części pokładu głównego (4 kazamaty pojedyncze na
rys. 1. i 15.), oraz na odkrytych stanowiskach na górnym pokładzie
nadbudówki śródokręcia. Masa 1. działa 0,9 t, kaliber
75 mm, dług. lufy 45 kal., waga pocisku 4,9 kg, prędkość
pocz. 826 m/sek., maks. kąt podniesienia 60o,
szybkostrzelność 4 wystrz./min. Podawanie pocisków wspomagane
elektromechanicznie, ładowanie ręczne, czas powtórnej gotowości do strzału
ok. 15 sek., w warunkach bojowych 1012 sek. Jednostka
ognia 300 poc./lufę (w tym: 125 p.panc., 50 odłamkowych, 125
kartaczy).
- Działka mniejszych kalibrów:
|
wieża artylerii głównej
|
47 mm (półautomatyczne syst. Hotchkiss, masa 0,4 t, dług. lufy
40 kal., waga pocisku 0,8 kg, prędkość pocz. 586
m/sek., maks. kąt podniesienia 60o, szybkostrzelność
12 wystrz./min.) i 37 mm (półautomatyczne syst Hotchkiss, masa
0,28 t, dług. lufy 45 kal., waga pocisku 0,47 kg,
predkość pocz. 470 m/sek., maks kąt podniesienia 60o,
szybkostrzelność ok. 20 wystrz./min.) montowane były pojedynczo
kal. 47 mm na marsie bojowym fokmasztu (na
rys. 11.), a kal. 37 mm na górnym pokładzie nadbudówki śródokręcia
(stanowiska odkryte).
- Karabin maszynowy (syst.
Maxim) kal. 7 mm montowano najczęściej na marsie grotmasztu.
- Wyrzutnie torpedowe zamontowane
były nieruchomo w kadłubie poniżej linii wodnej (jedna w dolnej części
dziobnicy poniżej tarana, pozostałe na obu burtach prostopadle
do osi kadłuba w przedziałach wież art. głównej). Masa torpedy
530 kg, kaliber 457 mm, waga ładunku wybuchowego (bawełna strzelnicza)
90 kg, napęd sprężone powietrze, prędkość maks.
15/29 w., zasięg ok. 1600 m. Wyrzutnia pneumatyczna.
- Kutry torpedowe
|
wieża artylerii głównej
|
(na rys. 7.) były również jednym z elementów systemu uzbrojenia okrętu.
Wyporność 4,08 t, długość 13,8 m, szerokość 2,9
m, znurzenie 1,48 m. Kostrukcja metalowa. Zespół napędowy
maszyna parowa i kocioł typu lokomotywowego (z mozliwością wstępnego
napełnienia parą z siłowni okrętu) opalany paliwem płynnym. Uzbrojenie
wyrzutnia torpedowa kal. 400 mm, 2 karabiny masz. syst. Maxim
kal. 7 mm. Załoga 9 os.
- Centralny sytem kierowania ogniem umożliwiał jednoczesne naprowadzanie na cel wszystkich dział art. głównej i średniej.
Było to możliwe dzięki zastosowaniu elektromechanicznych serwonapędów i wykorzystaniu bezpośredniej łączności przewodowej z każdym stanowiskiem artyleryjskim.
Centrala znajdowała się na dolnym piętrze opancerzonej wieży dowodzenia, tutaj docierały z głównego stanowiska obserwacyjnego
(na górnym marsie przedniego masztu z dalmierzem optycznym o bazie 4,7 m) dane o kącie kursowym, prędkości i odległości do celu. Następnie, przy pomocy tabel artyleryjskich,
ustalano nastawy i w końcu przekazywano je (siecią przewodów elektrycznych) na tarcze indykatorów poszczególnych dział celowniczowie musieli jedynie zgrać ze sobą odpowiednie wskaźniki.
Jednocześnie, z okrętu dowódcy, specjalnym radiowym kodem literowo cyfrowym, przekazywano dane na pozostałe okręty zespołu.
W ten sposób dowódca zespołu mógł skoncentrować ogień wszystkich jednostek na wybranym celu.
Pierwsze próby tak działającego systemu przeprowadzono właśnie we Flocie Czarnomorskiej na przełomie 1906 i 1907 r.
Kniaź Potiomkin Taurydzki był pierwszym okrętem od początku wyposażonym w kompletną sieć systemu.
|
|
krzyż św. Jerzego
|
- maj 1905 r. wcielenie do służby
w I Eskadrze (eskadriennyje bronienoscy
pancerniki);
- czerwiec 1905 r. bunt na pokładzie,
ucieczka do Rumunii (internowanie w Konstancy), przywrócenie do służby
we Flocie Czarnomorskiej, zmiana nazwy Pantieliejmon;
- grudzień 1907 r. w związku
ze zmianami nomenklatury i częściową reformą floty okręt sklasyfikowano
jako liniejnyj koriabl a I Eskadrę jako I Brygadę Okrętów;
- sierpień 1914 czerwiec 1915 r.
intensywne działania w składzie I Brygady Okrętów Floty Czarnomorskiej
podczas pierwszej fazy I Wojny Światowej (m.in. bitwa u przylądka
Sarycz, ostrzeliwanie Trapezuntu, ostrzeliwanie tureckiego zagłębia
węglowego Zongułdak, blokada Bosforu)
- czerwiec wrzesień 1915 r.
remont w stoczni bazy morskiej w Sewastopolu;
- wrzesień 1915 r. nowo wcielone
do służby drednoty (wielkie okręty liniowe) tworzą I Brygadę
okrętów, stare okręty liniowe po generalnym remoncie (w tym Pantieliejmon)
tworzą II Brygadę która wchodzi w skład 3 Grupy Manewrowej;
- 1916 1917 r. intensywne
działania w składzie II Brygady Okrętów, mimo kapitalnego remontu
szybko postępujące zużycie maszyn i podzespołów;
- kwiecień 1917 r. po rewolucji
lutowej okrętowa Rada Marynarzy przywraca dawna nazwę (w nieco skróconej
formie) Potiomkin Taurydzki;
- maj 1917 kwiecień 1918 r.
okręt otrzymuje nowe imię Boriec za swobodu
(Bojownik o wolność), nie wychodzi już z portu z powodu
znacznego zużycia maszyn i agregatów;
- maj 1918 r. na mocy układu
pokojowego zawartego w Brześciu, Niemcy zajmują Sewastopol, na okrętach
które nie zdążyły lub nie mogły uciec wywieszone zostają niemieckie
bandery, Boriec za swobodu (podobnie jak pozostałe
stare okr. liniowe) ma zniszczone przez własną załogę ładunkami wybuchowymi
maszyny;
- po zakończeniu działań wojennych
Boriec za swobodu oficjalnie wszedł do służby w
Krasnom Wojennomorskom Fłotie (Czerwonej Flocie
Wojennej), uznany za nienadający się do remontu, w 1923 r. spisany
na złom;
- 1924 r. S. Eisenstein kręci
na pokładzie okrętu zdjęcia do filmu p.t. Pancernik Potiomkin;
- 1925 r. okręt liniowy Boriec
za swobodu (ex Kniaź Potiomkin Taurydzki,
ex Pantieliejmon, ex Potiomkin Taurydzki)
został złomowany, jedną z wież artylerii głównej ustawiono na wyspie
Bieriezań jako baterię artylerii nadbrzeżnej (w 1941 r. prowadziła
ogień zaporowy przeciw nacierającym wojskom niemieckim), dwie części
przeciętego masztu głównego ustawiono na limanach Dniepru i Bohu jako
znaki nawigacyjne tzw. stawy potiomkinowskie (swoją
funkcję pełniły jeszcze w latach 80. XX w.);
|