SAMOLOTY HISTORIA, DANE TECHNICZNE, ZDJĘCIA 
|
|
|
|
|
|
|
od 15.05.1942 r.
|
od 28.06.1943 r.
|
|
F6F-3, dyw. myśl. USNAVY VF-5, II poł. 1943 r.
|
|
od 14.08.1943 r.
|
US Navy pilot officer wings
(odznaka oficera pilota US Navy)
|
od 22.03.1944 r.
|
|
|
POWSTAJE NOWY MYŚLIWIEC
|
|
|
F4U-1A Corsair
|
W latach 1939 1941 wiedza dowództwa USNAVY o taktyce i uzbrojeniu lotniczym opierała się głównie na
doświadczeniach konfliktu europejskiego.
Według amerykańskich obserwatorów walk nad Atlantykiem czy M. Śródziemnym,
nowoczesny myśliwiec pokładowy powinien charakteryzować się dużymi prędkościami: poziomą i wznoszenia, dobrą zwrotnością i siłą
ognia, opancerzeniem, dużym zapasem paliwa i amunicji oraz skrzydłami składanymi do hangarowania.
Pod kątem tych wymagań dokonywano zmian w opracowywanym już od 1938 r. w firmie Chance Voughta myśliwcu XF4U1
Corsair. Kiedy w połowie 1941 r. dokonano pierwszych podsumowań prób Corsaira w locie, okazało się,
że ze względu na wiele niedociągnięć konstrukcyjnych ujawnionych w prototypie, wprowadzenie nowego myśliwca do służby znacznie
się opóźni. Stale narastająca (ze strony Japonii!) groźba wybuchu konfliktu na Dalekim Wschodzie, zmusiła dowództwo USNAVY
do rozejrzenia się za samolotem, który na wypadek niepowodzenia konstrukcji Voughta zastąpiłby starzejące się Wildcaty.
|
F4F-4 Wildcat
|
30 czerwca 1941 r. zakłady Grumman Aircraft Engineering CO otrzymały zamówienie
na jak najszybsze opracowanie dwóch prototypów wersji rozwojowej F4F,
napędzanych mocniejszym silnikiem Wright R2600 Cyclone. Pierwszy
z nich, XF6F1, miał być wyposażony w silnik R260010,
drugi w R260015 z turbosprężarką General Electric.
Zespół konstruktorów firmy, kierowany przez L.R. Grummana i W.T. Schwendlera,
podsumował wszystkie dotychczasowe uwagi i postulaty pilo-tów bojowych
latajacych na Wildcatach. Po ich zastosowaniu w opracowywanym
projekcie, powstała zupełnie nowa konstrukcja, przypo-minająca porzednika
jedynie ogólną konfiguracją.
Nowy samolot był większy i o 60% cięższy od F4F. Aby zachować założone
wartosci obciążenia powierzchni nośnej powiększono skrzydło, w efekcie
czego Hellcat miał największą powierzchnię nośną ze wszystkich
amerykańskich samolotów jednosilnikowych okresu II W.Ś. Mały kąt zaklinowania
skrzydła i pochylona oś silnika (zmniejszało to wartość oporów w locie
poziomym i zwiększało nośność na małych kątach natarcia) powodowały że
F6F w locie poziomym przybierał charakterystyczną pozycję z opuszczonym
ogonem. Już na etapie projektowania zadbano o łatwość produkcji
masowej (m.in. trapezowy kształ skrzydła i usterzenia z prostymi koncówkami,
powtarzalność węzłów konstrukcyjnych itp)
Pierwszy prototyp XF6F1, z silnikiem Wright R260016,
pilot doswiadczalny S.A. Convers oblatał 26 czerwca 1942 r. Samolot zachowywał
się poprawnie i oblatywacz nie miał poważniejszych zastrzeżeń. Jednakże
najświeższe doświadczenia bojowe (bitwa o Midway, 30 czerwca
1942 r.) wskazywały że w walce z japońskimi myśliwcami Zero
konieczne są wyższe osiągi. Podjęto więc realizację sugerowanej już wcześniej
przez W.T. Schwendlera propozycji zamontowania silnika Pratt & Whitney
R2800 (B) Double Wasp o mocy 2028 KM (zastosowanego również
w Corsairze). Prototyp tej wersji oznaczony jako XF6F3
oblatano 30 lipca 1940 r. Poza niewielkimi wadami typowymi dla tzw. choroby
wieku dziecięcego każdej konstrukcji lotniczej (m.in. nadmierna
stateczność podłużna, problemy z wyważeniem aerodynamicznym, z mocowaniem
haka hamującego itp.) samolot nie stważał większych problemów i zyskał
bardzo pochlebne opinie oblatywaczy.
Chociaż próby w locie prototypu XF6F3 jeszcze trwały, 24 maja 1942
r. podpisano kontrakt na produkcję seryjną. Budowę hal montażowych rozpoczęto
po zakończeniu prób w sierpniu 1942 r. Aby przyspieszyć budowę firma Grumman
zakupiła po cenie złomu elementy rozbieranej właśnie, nowojorskiej kolei
nadziemnej z 2 Avenue oraz jeden ze starych pawilonów wystawy światowej
w Nowym Jorku. Jednakże pierwszych 10 egzemplarzy zmontowano w Bethpage
(w istniejacych tam zakładach Grummana), gdzie kończono powoli produkcję
Wildcatów. Pierwszy seryjny Hellcat został oblatany
4 października 1942 r.
Prototyp z silnikiem wyposażonym w turbosprężarkę oblatano ostatecznie dopiero 7 stycznia 1944 r. ale nie
kontynuowano jego rozwoju (po zakończeniu prób prototyp doprowadzono do standartu F6F3
i odesłano do jednostki bojowej).
|
|
WERSJE SERYJNE
|
|
F6F3
|
|
F6F-3 - szczęśliwy powrót
|
Wersja seryjna różniła się od XF6F-3:
- zastosowano śmigło samoprzesta-wialne Hamilton Standard,
- usunięto kołpak śmigła,
- zmieniono pokrywy podwozia,
- wzmocniono konstrukcję haka hamowniczego.
W trakcie produkcji również wprowadzono zmiany:
- usunięto dolne klapki wylotowe chłodzenia silnika,
- zdjęto oprofilowanie wylotów nkm-ów,
- wprowadzono prosty maszt antenowy.
Początkowo nie montowano fabrycznie wyrzutników
bomb i rakiet a jedynie zestawy do montażu w jednostkach polowych. Odpowiednie
instalacje otrzymały dopiero ostatnie serie, usunięto w nich również boczne
okienka za kabiną pilota.
W lipcu 1943 r. "Hellcata" przystosowano do roli nocnego myśliwca. Seryjnego
F6F-3 wyposażono w radar AN/APS-6 zamontowany w kroplowej osłonie na prawym
skrzydle, w kabinie pilota przebudowano tablicę przyrządów wygospodarowując
miejsce na ekran radaru i zmieniono oświetlenie na czerwone, przebudowano
też wiatrochron, którego przednią szybę stanowiła teraz płaska płyta ze
szkła pancernego. Wyprodukowano 205 egzemplarzy oznaczonych jako F6F-3N,
wyprodukowano również 18 egz. z radarem AN/APS-4 w specjalnej kroplowej
gondoli pod prawym skrzydłem, oznaczonych jako F6F-3E.
Dla potrzeb rozpoznania budowano również wersję F6F-3P, wyposażona w aparat
fotograficzny do zdjęć z dużej wysokości (niektóre egz. tej wersji nie
miały uzbrojenia).
Od stycznia 1944 r. 60% wyprodukowanych F6F-3 a od kwietnia '44 - 100%
wyposażano w silniki Pratt & Whitney R 2600-10W z instalacja dodatkowego
wtrysku wody umożliwiające krótkotrwały wzrost mocy do 2231 KM.
Produkcję modelu F6F-3 zakończono 21 kwietnia 1944 r.
Ogółem powstało 4401 egz. wszystkich wersji seryjnych tego modelu.
|
|
F6F5
|
|
F6F-5 gotowy do startu (jesień 1944 r.)
|
Pod koniec stycznia 1944 r. seryjny F6F-3 ze specjalnie
wygła-dzonym pokryciem oraz uszczel-nionych pokrywach i wziernikach, osiągnął
prędkość 660 km/h na wys. 6405 m.
Piloci jednostek bojowych chwalili nowy silnik i zmiany wprowadzone w wersjach do działań w nocy.
Kon-struktorzy uwzględnili to i podczas projektowania nowej wersji seryjnej
wprowadzili te modyfikacje, dodając jeszcze wzmocnione opancerzenie
(jego łączna waga wzrosła do 110 kg.). W ten sposób powstał F6F-5, którego
produkcja ruszyła z począ-tkiem marca 1944 r.
4 kwietnia oblatano pierwszy egzemplarz seryj-ny tej wersji.
W trakcie produkcji zrezygnowano (podobnie jak w F6F-3) z bocznych okienek
za kabina pilota a na części wyprodukowanych w późniejszym okresie maszyn
zamiast wewnętrznego nkm-u montowano działko kal. 20 mm.
Od czerwca 1944 r. na wszystkich egzemplarzach możliwa była wymiana zewn.
nkm-u na działko oraz fabrycznie montowano na nich instalację w skrzydle
i tablicę przyrządów umożliwiające montaż radaru. Mimo to wyprodukowano
również 1529 egz. "fabrycznych" nocnych myśliwców oznaczonych jako F6F-5N
i F6F-5E (z radarem AN/APS-4).
Każdy seryjny samolot F6F5 mógł być wyposażony w standardzie F6F-5P - samolot rozpoznawczy,
przy czym najczęściej montowano kamery fotograficzne do zdjęć ukośnych.
Produkcję modelu F6F-5 zakończono w listopadzie 1945 r.
Ogółem powstało 7870 egz. wersji seryjnych tego modelu.
|
|
DANE TECHNICZNE
|
|
Grumman F6F-3 Hellcat jednomiejscowy,
jednosilnikowy dolnopłat z chowanym podwoziem
|
|
|
przekrój perspektywiczny F6F-3 (późna seria)
|
|
- śmigło Hamilton Stardard Hydromatic,
- reduktor,
- silnik Pratt&Whitney R-2800-10W Double Wasp,
- chwyt pow. do chłodn. oleju,
- chwyty pow. do sprężarki i chłodn. miedzystopniowej,
- rura wydechowa,
- żaluzja wylotowa pow. chłodz. silnik,
- zbiornik płynu hydraulicznego,
- płyta panc.,
- zb. oleju,
- łoże silnika,
- celownik odblaskowy,
- drążek sterowy,
- wlew paliwa,
- fotel pilota,
- zagłówek fotela,
- zb. instalacji wtrysku wody,
- wyp. radiowe,
- antena prętowa,
- maszt anteny linkowej,
|
- kółko ogonowe,
- statecznik pionowy,
- ster kierunku,
- klapka wyważ. steru kier.,
- statecznik poziomy,
- ster wysokości,
- klapka wyważ. steru wys.,
- zbiornik paliwa,
- główny dźwigar skrzydła,
- tylny dźwigar skrzydła,
- km Colt-Browning kal. 12,7 mm,
- magaz. amunicyjne km,
- klapa skrzydła,
- lotka,
- klapka wyważ. lotki,
- światło pozycyjne (czerw.),
- goleń podwozia głównego,
- koło podw. głównego,
- rurka Pitota,
- swiatło rozpozn. (górne),
- światło sekcyjne,
|
|
|
warianty osłony kabiny F5F:
A. F6F-3, B. F6F-5
|
|
- Płat
- całkowicie metalowy o obrysie trapezowym,
podzielony konstr. na trzy cz.: centropłat i dwa składane skrzydła
zewn.; konstrukcja półskorupowa, dwudźwigarowa z tylnym dźwigarem
pomocniczym; żebra i końcówki skrzydeł zewn. tłoczone, lotki
typu Frise kryte płótnem; klapy krokodylowe, czterosekcyjne, napędzane
hydraulicznie; skrzydła zewn. składane do hangarowania (obracane na
okuciu na przednim dźwigarze i składane do tyłu wzdłuż kadłuba)
- Usterzenie
- całkowicie metalowe o konstrukcji wewn. takiej samej
jak płata, statecznik pionowy integralny z kadłubem, poziomy o profilu
symetrycznym, zaklinowany pod kątem +4,5o do osi ciągu
śmigła, pow. sterowe kryte płótnem;
- Kadłub
- konstrukcja półskorupowa o przekr. owalnym, gładkie
pokrycie pracujące z blachy duralowej, przed kabiną pilota płyta pancerna
pełniąca rolę wzmocnionej wręgi i ścianki ogniochronnej, w rej. kabiny
pilota konstrukcja kadłuba wzmocniona; osłona kabiny dwuczęściowa
stały wiatrochron z przednią (F6F-5) szybą ze szkła pancernego
(F6F-3 szyba panc. wewnątrz wiatrochronu) i odsuwana przy pomocy
korbki osłona, oszklenie ze szkła organicznego, szkielet duralowy;
za kabiną płyta pancerna pełniąca rolę wzmocnionej wręgi i druga osłaniająca
zagłówek fotela (razem pełniły rolę kozła przeciwkapotażowego)
- Podwozie
- klasyczne, jednogoleniowe,
chowane hydraulicznie wraz kółkiem ogonowym, golenie podw. głównego
składane do tyłu wzdłuż cięciwy płata z jedn. obrotem o 90o,
kółko ogonowe blokowane do startu i lądowania, hak hamowniczy do lądowania
na lotniskowcu wysuwany z tylnej części kadłuba (pod usterzeniem pionowym)
- Silnik
- (F6F-3)
- Pratt & Whitney
R-2800-10 Double Wasp o mocy 2028 KM (1572 KM na wys.
6700 m); 18 cylindrowy w układzie podwójnej gwiazdy, chłodzony powietrzem,
z dwubiegową dwustopniową sprężarką mechaniczną; oś silnika odchylona
o 3o w dół od osi płatowca, śmigło Hamilton Standad Hydromatic
metalowe, trzyłopatowe, samoprzestawialne, średnica 3,998 m
instalacja paliwowa i zbiorniki wyłożone masą samouszczelniającą,
główne zbiorniki paliwa w skrzydłach, rezerwowy w kadłubie pod kabiną
pilota; fabrycznie montowana instalacja do podwieszanych, odrzucanych
w locie zbiorników dodatkowych 1 pod kadłubem (poj. 568 l)
lub 2 pod skrzydłami (poj. 379 l każdy)
- (F6F-5) - Pratt & Whitney
R-2800-10W Double Wasp z instalacją wtrysku wody pozwalającą
na krótkotrwałe (do 5 minut) zwiększenie mocy do 2231 KM (tzw. moc
bojowa), zbiornik wody z metanolem za fotelem pilota.
- Uzbrojenie
- 6 nkmów ColtBrowning
kal. 12,7 mm (po 3 w każdym skrzydle), zapas amunicji 200 (max. 400)
pocisków na km (15sekundowa seria ciągła), pod każdym skrzydłem
zaczepy do 3 npr kal 127 mm, po 1 wyrzutniku bombowym pod kadłubem
i skrzydłami (3x454 kg bomby lub 3x1 npr Tiny Tim kal.
298 mm, celownik odblaskowy.
- Dane techniczne:
- rozpiętość/długość/wysokość - 13,056 (4,93)/10,236/3,378 m
- masa własna/masa całkowita:
- (F6F-3) - 4093/5631 kg
- (F6F-5) - 4190/5662 kg
- Osiągi:
- prędkość maksymalna:
- ( F6F-3): przy ziemi/na wysokości 7620 m: - 502/624 km/h
- (F6F-5): przy ziemi/na wysokości 6096 m - 512/644 km/h
- prędkość wznoszenia na poziomie morza:
- (F6F-3) - 18,5 m/sek.
- (F6F-5) - 16,3 m/sek.
- pułap:
- (F6F-3) - 10820 m
- (F6F-5) - 10973 m
- zasięg/zasięg z dodatkowymi zbiornikami:
- (F6F-3) - 1746/2050 km
- (F6F-3) - 2100/2450 km
|
|
HELLCAT W WALCE
|
|
Podczas II Wojny Światowej myśliwce pokładowe F6F Hellcat
znajdowały się na wyposażeniu 59 dywizjonów VF, 10 dyw. VF(N), 7 dyw.
VFB (US Navy), oraz 1 dyw. VMF i 5 dyw. VMF(N) (US Marine Corps).
- 16 stycznia 1943 r. dywizjon VF-9 z lotniskowca Essex jako pierwszy
otrzymał myśliwce F6F-3.
31 sierpnia 1943 r., nad wyspami Marcus, Hellcaty
z VF-9, po raz pierwszy, wzięły udział w akcji bojowej. Pierwsze wielkie
zwycięstwo piloci Hellcatów odnieśli 4 grudnia 1943 r.,
podczas ataku na atol Kwajalein - 91 myśliwców amerykańskich zestrzeliło
28 z 50 japońskich myśliwców Zero, tracąc jedynie 2 własne
samoloty.
- Nocna wersja myśliwska F6F-3N przeszła swój chrzest bojowy w lutym 1944 r. - myśliwiec z VF(N)-76stacjonującego
na USS Yorktown, przechwycił i
zestrzelił jap. Bombowiec B5N1 Kate atakujący USS Interpid.
- Wersje F6F-5 i F6F-5N weszły do służby na przełomie sierpnia i września 1944 r.
- Podczas ataku na Tajwan,
w październiku 1944 r., Task Force 58 po raz pierwszy wydzielił jeden
z lotniskowców (USS Independence - VF(N)-41 z 14 F6F-5N)
specjalnie do zadań nocnych. W nocy z 12 na 13 października odniosły
pierwszy sukces - 5 zestrzelonych G4M Betty.
- W lutym 1945 r. weszły
do służby 4 dywizjony myśliwskie US Marine Corps (8 F6F-5N i F6F-5P.
- 15 sierpnia 1945 r. 6 Hellcatów
z VF-88 bazującego na USS Yorktown, przechwyciło 12 jap.
myśliwców Zero. Zestrzelono 9 maszyn przeciwnika przy
stracie 4 własnych. Była to ostatnia akcja bojowa amerykańskich myśliwców
pokładowych F6F podczas II W.Ś.
|
|
wing comm. David McCampbell
as US Navy - fot. z paźdz. 1944 r.
na burcie oznaczenia 30 zwyciestw
|
Hellcaty od końca 1943 r. były praktycznie
jedynym sprzętem dywizjonów myśliwskich bazujących na lotniskowcach szybkich
i lekkich Floty Pacyfiku. Akcje bojowe pierwszych miesięcy 1944 r. potwierdziły
miażdżącą przewagę F6F nad myśliwcami przeciwnika - wykorzystując przewagę
prędkości poziomej i przede wszystkim nurkowania, amerykańscy piloci pokonywali
zwrotniejszego przeciwnika bez związywania się w walce kołowej. Opancerzenie
i samouszczelniająca się instalacja paliwowa pozwalały, mimo ognia przeciwnika,
zbliżyć się na odległość z której salwa 6 nkm-ów kal. 12,7 mm dosłownie
roznosiła na strzępy samoloty japońskie. Składane skrzydła ułatwiały upakowanie
większej liczby samolotów w ciasnych hangarach lotniskowca a duży zasięg
umożliwiał długotrwałe patrole.
Najefektywniejsze jednak były akcje w których wszystkie Hellcaty
bazujące na pokładach eskortowały bombowce z własnego zespołu lotniskowców
a jego osłonę stanowiły myśliwce stacjonujące na zajętych wcześniej wyspach.
|
Piloci Hellcatów zestrzelili 5155 samolotów przeciwnika przy własnych stratach bojowych
270 maszyn. 305 pilotów uzyskało tytuł asa walki powietrznej (co najmniej 5 zestrzeleń).
|
|
A L B U M
|
|
Na pokładzie
|
|
|
F6F-3 startuje z pokł. USS Yorktown (CV-10)
|
|
|
F6F-5 ląduje na lotniskowcu
|
|
|
Hellcat wędruje z hangaru na pokł. startowy,
USS Monterey, czerwiec 1944 r.
|
|
|
Trudne powroty
|
|
|
na pokładzie USS Lexington (II), 25 lutego 1945 r.
/pożar wybuchł gdy łopaty śmigła rozszarpały dodatkowy zbiornik paliwa który oderwał się podczas lądowania
pilot, po opuszczeniu kabiny, przebiegł wzdłuż skrzydła gdzie czekali już na niego strażacy z obsługi pokładowej,
pożar szybko ugaszono/
|
|
|
na pokładzie USS Ticonderoga, wiosna 1945 r.
/ląduje płonący F6F-5, ranny pilot wyskakuje z kabiny,
pożar ugaszono, pilot przeżył/
|
|
|
Walka
|
|
|
The Marianas Turkey Shoot by Roy Grinnell
obraz przedst. samolot asa (12 zwyc.) lt. (jg) Alexa Vraciu w walce 19 czerwca 1944 r. podczas tzw. bitwy o Mariany
|
|
|
obraz przedst. samolot F6F-5 "Minsi II" comm. Davida McCampbella,
dow. VF-15 z lotn. USS Essex w walce nad Filipinami, 24 października 1944 r.
|
|
|
MODEL Z MOJEJ GALERII
|
|
Producent:
|
ACADEMY Skala: 1/72
|
Wypraski modelu są wykonane bardzo starannie, bez jakichkolwiek nadlewek czy niedolewek. Linie podziału
blach wgłębne, zaznaczone delikatnie (efekt nieco zepsułem malowaniem...) i zgodnie z rysunkami zamieszczonymi np. w Squadron-Signal.
Zastrzeżenia mogą jedynie budzić ślady po wypychaczach z formy nie zawsze szczęśliwie rozmieszczonych.
Moim prywatnym zdaniem, w kategorii cena/jakość, ACADEMY bije na głowę wszystkie inne firmy!
Model zachowuje wszystkie cechy swego pierwowzoru: jest potężny i ma rozbrajająco bezradny wygląd gdy tak stoi na szeroko
rozkraczonym podwoziu. Czuje się jednak w nim tą siłę, której tak obawiali się japońscy piloci oraz tą wytrzymałość którą
tak doceniali.
|
Malowanie:
|
Model malowany jest pędzelkiem:
|
- cały płatowiec w kolorze glossy sea blue (błyszczący granatowy morski) schemat obowiązujący w US Navy
od 22 marca 1944 r.,
- amerykańskie znaki rozpoznawcze w formie stosowanej od 14 sierpnia 1943 r. (na modelu kalkomanie),
- wewnętrzne powierzchnie w kolorze interior green (wewnętrzny zielony),
- na usterzeniu pionowym oraz dolnej powierzchni lewego i górnej prawego płata białe emblematy oznaczające wszystkie samoloty
Grupy Lotniczej (Air Group) lotniskowca Essex(II) malowane od 27 stycznia do 27 lipca 1945 r.,
- na lewej burcie, poniżej osłony kabiny miniaturki japońskich flag oznaczające zwycięstwa powietrzne,
- w tylnej części kadłuba (przed usterzeniem) oraz na dolnej powierzchni lewego i górnej prawego płata podwójny żółty
pasek wyróżniający samolot wyższego oficera,
|
Na fotografię tak wyglądającego Hellcata natknąłem się w polskim wydaniu Times-a, w artykule
opowiadającym o walkach na Okinawie. Z kontekstu wynikało że był to samolot Szefa Sztabu Lotniczego(?) dowódcy Task Group 58.2.
Niestety nie znalazłem ani nazwiska ani stopnia tego oficera. Malowanie spodobało mi się z powodu względnej prostoty.
|
Zdjęcia modelu oglądajcie w Galerii
|
|
|
|
Skróty wojskowe:
US Navy - United States Navy - Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych (USA)
US Marine Corps - Korpus Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych (USA)
VF - dywizjon myśliwski lotnictwa Marynarki Wojennej USA
VF(N) - nocny dywizjon myśliwski lotnictwa Marynarki Wojennej USA
VFB - dywizjon myśliwsko-bombowy lotnictwa Marynarki Wojennej USA
VMF - dywizjon myśliwski lotnictwa Korpusu Piechoty Morskiej USA
VMF(N) - nocny dywizjon myśliwski lotnictwa Korpusu Piechoty Morskiej USA
USS - United States Ship - Okręt Wojenny USA (odpowiednik polskiego ORP)
|
|
Bibliografia
1. - Archiwum US Navy i US Marine Corps, Internet 2003 r.
2. - W.J. Gawrych, Samolot myśliwski F6F Hellcat, TBiU zesz. 16., Wyd. MON, Warszawa 1987
3. - Z. Flisowski, Burza nad Pacyfikiem t. I i II, Wyd. Poznańskie, Poznań 1986, 1989
4. - R. Kaczkowski, Lotnictwo w działaniach na morzu Wyd. MON, Warszawa 1986
5. - J. Lipiński, Druga wojna światowa na morzu, Wyd. Morskie, Gdańsk 1985
6. - Internet, 2003 r.
|
|
 S E R O C I A K 
|