SAMOLOTY HISTORIA, DANE TECHNICZNE, ZDJĘCIA  | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
KONSTRUKTOR | |||||||||||||||||
Siemion A. Ławoczkin (1900 -1960) generał-konstruktor; inżynier, konstruktor lotniczy, absolwent Moskiewskiego Instytutu Techniki, pracował pod kierunkiem D.P. Grigorowicza, L. Kurczewskiego, A. Tupolewa... od 1939 r. kierownik samodzielnego Biura Konstrukcyjnego w którym wspólnie z Gorbunowem, Gudkowem, Nikaszynem, Gałłajem, Fiedorowem i in., stworzył linię samolotów myśliwskich Ła; po wojnie wykładowca w Instytucie Techniki Lotniczej, nadal rozwijał swoje konstrukcje ale już z napędem odrzutowym; dwukrotny Bohater Pracy Socjalistycznej. |
|||||||||||||||||
POWSTAJE NOWY MYŚLIWIEC... | |||||||||||||||||
Ten interesujący myśliwiec powstał w zespole konstrukcyjnym,
którego szefem był Siemion A. Ławoczkin. Ła-5 był rozwinięciem konstrukcji
znanej jako ŁaGG (Ławoczkin, Gudkow, Gorbunow) napędzanej silnikiem
rzędowym z rodziny WK-105 (M-105). Z powodu rozlicznych kłopotów, ŁaGG
nie zapisał się dobrze w pamięci pilotów i mechaników z jednostek liniowych.
Konstruktorzy systematycznie starali się usuwać wady ale ta podstawowa
pozostała zbyt mała moc silnika.
Ponieważ silniki rzędowe większych mocy zarezerwowane były dla myśliwców
Jakowlewa, Ławoczkin zdecydował się na radykalną zmianę zespołu napędowego.
Wybrano silnik A.D. Szwiecowa ASz-82 o mocy 1330 KM, w układzie podwójnej
gwiazdy. Wymagało to przebudowy przedniej części kadłuba a także zmian
w samym silniku. Zespół Szwiecowa, w ramach prac adaptacyjnych, zmniejszył
m.in. wysokość cylindrów uzyskując tym samym zmniejszenie całkowitej
średnicy silnika, która nie była teraz wiele większa od silnka rzędowego.
Nową wersję oznaczono jako ASz-82A i dzięki wprowadzonym zmianom osiągała
ona moc 1510 KM. Prace nad płatowcem nie przebiegały tak gładko
w maju 1941 r. z Biura Konstrukcyjnego Ławoczkina odszedł, skierowany
do innych zadań, M.I. Gudkow. Ostatecznie nie przerwało to prac adaptacyjnych.
Na początku czerwca 1941 r. ukończono je i kilka seryjnych Łagg-ów z
przebudowanym kadłubem wyposażono w nowy silnik jako prototypy nowej
wersji. Przygotowania do prób w locie przerwała niemiecka agresja. Zakłady
lotnicze w Taganrogu ewakuowano do Tbilisi i tutaj oblatano pierwszy
prototyp Łagga z silnikiem gwiazdowym. Otrzymał on oznaczenie Łag-5.
Oblatywacz ogólnie był z samolotu zadowolony, chociaż stwierdził, że
podobnie jak Łagg, jest on dość trudny w pilotażu i wymaga aby pilot
dokładnie sie z nim oswoił. Kłopoty sprawiał także przegrzewający się
silnik i konstruktorzy (zarówno silnika jak i płatowca) musieli włozyć
sporo pracy by w końcu usunąć tę poważną wadę. Pewne zastrzeżenia były
również co do uzbrojenia obawiano się czy 2 działka będą, wobec
niezbyt dużego zapasu amunicji, wystarczająco skuteczne. Ostatecznie,
we wrześniu ruszyła produkcja seryjna i późną jesienią 1941 r. Łag-5
trafił na front.
Piloci w jednostkach
bojowych przyjęli nowy myśliwiec z mieszanymi uczuciami. Ciagle występowały
jeszcze kłopoty wynikające z błędów technologicznych produkcji. Zastrzeżenia
budził także sam układ płatowca: wysoki grzbiet kadłuba poważnie ograniczał
widoczność do tyłu a szeroka maska gwiazdowego silnika do przodu.
Biuro Konstrukcyjne skrzętnie gromadziło wszelkie informacje na temat
swojej konstrukcji i w czerwcu 1942 r. przystapiło do poważnego przekostruowania
płatowca. Kadłub obniżono za kabiną pilota, której podwyższona osłona
wystawała teraz ponad jego obrys zapewniając doskonałą widoczność we
wszystkich kierunkach. Poprzez nieznaczne zmiany powierzchni wywarzających
stery i lotki, zmiany kształtów oprofilowania przykadłubowej części
centropłata oraz uszczelnienie płatowca, poprawiono aerodynamikę samolotu
co wpłynęło dodatnio na własności lotne i pilotażowe myśliwca. Uzbrojenie
pozostało bez zmian, wprowadzono jedynie nowy celownik refleksyjny.
Tak przebudowany samolot oznaczono jako Ła-5 (w czerwcu z zespołu konstrukcyjnego
został odwołany W.P. Gorbunow i dlatego z oznaczenia zniknęła litera
G). W ostatnich dniach lipca 1942 r. ruszyła produkcja seryjna i już w trzy
tygodnie później pierwsze egzemplarze Ła-5 znalazły się na froncie.
Prace nad doskonaleniem konstrukcji trwały nadal. Przede wszystkim rozwijano
jednostkę napędową. Biuro Konstrukcyjne A.D. Szwiecowa opracowało kolejną
wersję silnika w której udało się zwiększyć stopień sprężania i podnieść
ciśnienie podawanego powietrza. Dzięki temu silnik oznaczony jako ASz-82F
(F - forsirowannyj czyli wzmocniony) miał moc zwiększoną do 1700 KM.
Myśliwce z nową wersją silnika oznaczono jako Ła-5F. Seryjna produkcja
ruszyła w listopadzie 1942 r.
Następna wersja
silnika została wyposażona w instalację dodatkowego wtrysku paliwa do
cylindrów. Osiągnięto w ten sposób moc 1850 KM, krótkotrwała moc
bojowa (max. 5 min. pracy silnika) sięgała 2005 KM. Seryjną produkcję
tej wersji silnika, oznaczonej jako ASz-82FN (N dodatkowy wtrysk
paliwa), rozpoczęto w lutym 1943 r. Jednocześnie trwały prace nad dalszym
doskonaleniem płatowca, m.in. zastosowano zgrzewanie blach osłony silnika,
gładkie nitowanie duralowego pokrycia przedniej części kadłuba, poprawiono
mechanizm slotów i wyważenie aerodynamiczne lotek, ponownie przeanalizowano
dokładnie konstrukcję wewnętrzną co pozwoliło zredukować masę własną
samolotu.
Kolejną wersję myśliwca Ła-5FN, zawierającą wszystkie
wprowadzone zmiany i modyfikacje, oblatano w styczniu 1943 r. a w lutym
przystąpiono do produkcji seryjnej.
W Biurze Konstrukcyjnym nadal rozwijano konstrukcję, jednak wprowadzono
tak duże zmiany, że był to już zupełnie nowy samolot, który oznaczono jako Ła-7.
Seryjną produkcję Ła-5 zakończono w czerwcu 1944 r. W okresie od lipca 1942 r. do czerwca 1944 r. wyprodukowano 10 599 egz. wszystkich wersji. |
|||||||||||||||||
OPIS KONSTRUKCJI | |||||||||||||||||
Ła-5FN jednomiejscowy, jednosilnikowy dolnopłat myśliwski z chowanym podwoziem.
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Budowa: |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Dane techniczne: |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
W WALCE | |||||||||||||||||
Gdy na przełomie października i listopada 1941 r. pojawiły
się w jednostkach frontowych myśliwce Łag-5, piloci mieli swieżo w pamięci
kłopoty jakie sprawiał Łagg-3 i dlatego nową konstrukcję z tej samej
stajni powitali raczej nieufnie. Tym bardziej że Łag-5,
jak każda prowizoryczna konstrukcja przejściowa, był niedopracowany
i ujawnił w eksploatacji sporo wad.
W nowe myśliwce wyposażano przede wszystkim jednostki na głównych kierunkach
walk oraz pułki OPL broniące stolicy.
W poszczególnych jednostkach
przydzielano je w pierwszym rzędzie najbardziej doświadczonym pilotom.
Nic więc dziwnego że Ła-5 szybko stał się maszyną asów (tu
drobna uwaga w WWS ZSRR nigdy oficjalnie nie prowadzono list
zwycięstw powietrznych a nieoficjalnie uznawano pilotom
tylko te zestrzelenia w których samolot przeciwnika spadł na tereny
zajęte przez własne wojska).
Ła-5F miały już nieznaczną
przewagę prędkości poziomej nad BF 109G-2, który w tym okresie był podstawowym
niemieckim myśliwcem na Froncie Wschodnim i zaczynały powoli wywalczać
przewagę w powietrzu. Po raz pierwszy zaznaczyła się ona podczas przełamania
frontu stalingradzkiego.
Ła-5FN dysponował przewagą prędkości wznoszenia i prędkości poziomej
a także był zwrotniejszy od BF 109G-6 i FW-190A-8. Potwierdziły to walki powietrzne podczas tzw. bitwy
na Łuku Kurskim, oraz pod Orłem.
Na myśliwcach Ławoczkina latał m.in. mjr I. Kożedub (pierwszy na liscie
asów lotnictwa myśliwskiego państw koalicji antyhitlerowskiej), który większość
ze swych 63 zwycięstw powietrznych uzyskał na Ła-5F i Ła-5FN.
Także kpt. gw. W. Popkow (41 zwyc.), pilot 5 GIAP, dwukrotnie odznaczony Złotą Gwiazdą Bohatera Związku Radzieckiego,
walczył i zwyciężał na myśliwcach Ła-5 i Ła-5FN.
|
|||||||||||||||||
NIEZWYKŁY PILOT | |||||||||||||||||
Na początku wojny Mariesjew latał w 296 Pułku Mysliwskim. Przeniesiony do 580. Pułku operującego na Froncie Północno–Zachodnim dowodził kluczem, latał na myśliwcu I-16. 4 kwietnia 1942 r., podczas walki powietrznej w rej. Starej Russy, samolot lejtn. Mariesjewa został trafiony pociskami przeciwnika. Pilot lądował na spadochronie, na terytorium zajętym przez nieprzyjaciela. Ciężko ranny, 18 dni przedzierał się do swoich. W wyniku odniesionych ran oraz odmrożeń stracił obydwie nogi (amputowane nieco poniżej kolan). Dzięki wytrwałym ćwiczeniom, w ciągu 1 roku na nowo nauczył się najpierw chodzić a potem pilotować samolot mysliwski (na protezach). W czerwcu 1943 r. otrzymał przydział frontowy skierowano go do 63. Gwardyjskiego Pułku Myśliwskiego (3. Gwardyjska Myśliwska Dywizja Lotnicza, 1. Gwardyjskiego Myśliwskiego Korpusu Lotniczego, 15. Armii Lotniczej operującej na Froncie Briańskim). W tzw. Bitwie na Łuku Kurskim st. lejtenant Mariesjew zestrzelił 3 samoloty nieprzyjaciela, powiększając tym samym swoje ogólne konto do 7 zwycięstw. Przedstawiając Marjesjewa do odznaczenia, dowódca pułku N. P. Iwanow, napisał m.in.: Prawdziwy rosyjski patriota, nie szczędząc krwi i wła-snego życia, walczy z wrogiem i nie bacząc na poważne ułomności fizyczne, osiąga w walkach powietrznych bezprzykładne sukcesy. 24 sierpnia 1943 r. ...za osobiste męstwo... mistrzostwo pilotażu... wzorcowe wypełnianie zadań bojowych..., Postanowieniem Prezydium Rady Najwyższej ZSRR starszy lejtienant gwardii Aleksjej Piotrowicz Mariesjew, otrzymał tytuł Bohatera Związku Radzieckiego. Złotą Gwiazdę Bohatera wręczył osobiście marsz. lotnictwa S. S. Nowikow.
Pod koniec 1943 r. Mariesjewowi powierzono w pułku obowią-zki dowódcy III. eskadry. Wiosną 1944 r. decyzją dowództwa WWS odwołano go z jednostki bojowej na stanowisko inspek-tora. W czynnej służbie pozostawał do 1946 r. ale w lotnictwie pracował do 1952 r. Pełnił funkcję pierwszego zastępcy prze-wodniczącego Rosyjskiego Komitetu Weteranów Wojny i Służ-by Wojskowej oraz był deputowanym Rady Najwyższej ZSRR. Przewodniczył Wszechrosyjskiemu Funduszowi Inwalidów Wielkiej Wojny. Zmarł 18 maja 2001 r., w wieku 85 lat. Po śmierci, decyzją Merostwa Moskwy, został pochowany w Alei Zasłużonych na Cmentarzu Nowodjewiczym w Moskwie. Pułkownik w stanie spoczynku Aleksjej Piotrowicz Mariesjew podczas służby bojowej na froncie wykonał 86 lotów bojowych a jego konto zwycięstw zamknęło się liczbą 11 zestrzelonych samolotów nieprzyjaciela, w tym 7 po amputacji nóg i ponownym powrocie na front. Został odznaczony: Złotą Gwiazdą Bohatera Związku Radzieckiego, Orderem Czerwonego Sztandaru, Orderem Czerwonego Sztandaru Pracy (dwukrotnie), Orderem Lenina (dwukrotnie), Orderem Rewolucji Październikowej, Orderem Wojny Ojczyźnianej 1 stopnia, Orderem Czerwonej Gwiazdy, Orderem Przyjaźni Narodów, Orderem Honoru, Orderem Za Zasługi dla Społeczeństwa 3 stopnia oraz licznymi medalami. |
|||||||||||||||||
A L B U M | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Bibliografia |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
 S E R O C I A K  |